هزینه ساخت آپارتمان در سال 1403
نوشته شده توسط : mehradsteel

هزینه ساخت آپارتمان

هزینه ساخت یک آپارتمان به عوامل متعددی از جمله موقعیت مکانی، ابعاد و امکانات مرتبط وابسته است. که منطقه جغرافیایی به عنوان موثرترین عامل در قیمت نهایی آپارتمان در نظر گرفته می شود. همچنین کیفیت مصالح و تجهیزات و استفاده از تجهیزات مدرن موجب افزایش قیمت نهایی هر متر آپارتمان می شود.

عوامل مؤثر در محاسبه هزینه ساخت آپارتمان

مهم ترین عوامل تاثیرگذار در هزینه ساخت و ساز آپارتمان شامل موارد زیر است.

وضعیت خدمات رفاهی

طراحی و ساخت آپارتمان با امکانات لاکچری از جمله استخر، لابی و … موجب افزایش هزینه نهایی ساخت و ساز می شود.

منطقه

موقعیت جغرافیایی زمین آپارتمان و امکانات محیطی بعنوان یکی از عوامل تاثیرگذار در قیمت نهایی آپارتمان در نظر گرفته می شود. طراحی و ساخت اپارتمان در مناطق مرفه شهری،  موجب افزایش هزینه نهایی بنا می شود.

نوع اسکلت ساختمانی

اسکلت ساختمانی بر اساس شریط محیطی، کاربری، موقعیت جغرافیایی منطقه انتخاب می شود. به طور کلی قیمت ساخت سازه فلزی، حدود 60 تا 70 درصد بیشتر از سازه های بتنی است. که تمامی هزینه ها به قیمت مصالح ساختمانی وابسته است.

مدت زمان ساخت

پروژه های بزرگ و فورس ماژو به دلیل اهمیت استراتژیک نیازمند منابع مالی بیشتری است. که این منابع برای تامین تجهیزات پیشرفته و نیروهای تخصصی اختصاص داده می شود.

کاربری ساختمان

نوع کاربری ملک (مسکونی، تجاری، اداری و…) به عنوان یکی از عوامل تاثیر گذار در قیمت نهایی ملک در نظر گرفته می شود. بطور کلی، هزینه اخذ مجوز املاک تجاری بیشتر از املاک مسکونی است.

پیشنهاد نویسنده: استعلام قیمت میلگرد ساختمانی

هزینه هر متر آپارتمان در سال 1403

هزینه هر متر آپارتمان در سال 1403 براساس نوع متریال، موقعیت جغرافیای متغییر است. که این قیمت با افزایش نوسانات بورس کالا، قیمت ارز و افزایش تورم اقتصادی روند صعودی پیدا می کند. بطور کلی قیمت هر متر آپارتمان با افزایش تراکم و تعداد طبقات ساختمان افزایش پیدا می کند.

این قیمت برای آپارتمان 1 الی 2  طبقه برابر با 11 میلیون تمام بوده و در آپارتمان های مرتفع و برج ها در محدود بیست میلیون تومان قرار است.

مراحل دریافت مجوز ساخت آپارتمان در سال 1403

مراحل دریافت مجوز ساخت آپارتمان در سال 1403 شامل تمامی مراحل دریافت مجوز ساخت بنا براساس اصول ایمنی ، مهندسی و شهرسازی است. که تمامی این مجوزها توسط شهرداری و دهیاری ها صادر می‌شود. این پروانه به مالک اجازه ساخت و تغییراتی در ساختمان را می دهد. مراحل دریافت مجوز ساخت آپارتمان در سال 1403 شامل مراحل زیر است.

تشکیل پرونده

در این مرحله، مالک ساختمان یا نماینده قانونی آن با در دست داشتن تمامی مدارک مورد نیاز به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک مراجعه نموده و درخواست دریافت پروانه تخریب و نوسازی را ثبت می‌کند. پس از تشکیل پرونده و ثبت درخواست، مجوز بازدید از پروژه صادر شده و کارشناس بازدید به محل ملک مراجعه می نماید.

آماده‌سازی دستور نقشه بنا

در این مرحله، پس از بازدید و بررسی زمین پروژه توسط کارشناس شهرداری، دستور نقشه‌ برای مالک ارسال می‌شود. این دستور، شامل اطلاعاتی مانند اصلاحات شهرداری، تعداد طبقات مجاز، مساحت هر طبقه از سازه و سایر اطلاعات مربوطه است.

طراحی نقشه

در این مرحله، نقشه‌های طراحی شده با توجه به ضوابط شهرداری و آتش‌نشانی بررسی و اصلاح می‌شود. این نقشه‌ها براساس اصول هارمونی،  زیبا شناسی و تأمین حداکثر ظرفیت پارکینگ خودروها طراحی می شود.

پرداخت عوارض شهرداری

پس از تأیید دستور نقشه و طراحی‌های مربوطه، مالک باید عوارض شهرداری را پرداخت نماید. که مبلغ عوارض بر اساس تراکم منطقه، تعداد طبقات و متراژ بنا محاسبه می‌شود.

آماده‌سازی مدارک پیش‌نویس

پس از پرداخت عوارض، مدارک پیش‌نویس جهت دریافت جواز ساخت آماده می‌شود و به دفتر خدمات الکترونیک ارسال می‌شود. این مدارک شامل برگه سبز معماری، برق و مکانیک، برگ سبز ناظر، برگه تعهد رعایت اصلاحیه و تأییدیه نمای بنا، فایل نقشه سازه، برگه تعهد مشاوره در زمینه ژئوتکنیک و تأییدیه خاک و… است.

پیشنهاد نویسنده: استعلام قیمت میلگرد صنعتی

تأییدیه‌ها و پروانه ساخت

در مرحله نهایی، پس از تأیید مدارک پیش‌نویس، تأییدیه‌های مورد نظر از جمله طرح تفصیلی بنا، تاییدیه معاونت معماری و شهرسازی، و شهرداری بررسی شده و پروانه ساختمان صادر می گردد.

 

مصالح ساختمانی مورد استفاده برای هر متر آپارتمان

برای ساخت یک متر آپارتمان از مصالح متنوعی استفاده می شود .که هر کدام از این متریال ها برای بخش معینی از ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند. این مصالح به طور کلی به سه دسته، مصالح ساده، ترکیبی و پیش ساخته تقسیم بندی می شوند. که مصالح ساده شامل مصالح اولیه ساختمان از جمله شن، ماسه، سیمان است. مصالح ترکیبی از ترکیب مصالح مختلف از جمله بتن، ملات و… ساخته می شود. مصالح پیش ساخته در مراحل سفت کاری و نازک کاری مورد استفاده قرار می گیرند. عمده ترین مصالح پیش ساخته شامل تیرچه و بلوک، دیوار پیش ساخته، کاشی و سنگ است.

هزینه مصالح ساختمانی

هزینه مصالح ساختمانی به طور روزانه و براساس نوسانات بازار مصالح ساختمانی تعیین و اعلام می گردد. که این هزینه با افزایش نوسانات بورس کالا، قیمت ارز و تورم اقتصادی روند صعودی پیدا می کند. هزینه مصالح ساختمانی براساس عوامل زیر تعیین می گردد.

میزان عرضه و تقاضا در بازار مصالح ساختمانی

نوسانات بورس کالا

افزایش قیمت ارزهای پایه

تورم اقتصادی و تاثیر آن بر بازار مسکن

 

هزینه آرماتور بندی ساختمان

هزینه آرماتور بندی ساختمان براساس توافق کارفرما، پیمانکار و قیمت مواد اولیه تعیین می گردد. که معمولا هزینه دستمزد پیمانکار به صورت روزانه، کیلویی و پروژه ای توافق می شود. برخی از پیمانکاران به صورت کلیدی و پروژه ای با کارفرما توافق نموده و تمامی مراحل پروژه را از مرحله خاکبرداری تا بتن ریزی مدیریت می نمایند. هزینه آرماتور بندی بطور کلی وابسته به قیمت میلگرد، سیم، تیرچه بلوک است. که افزایش قیمت در بازار مقاطع فولادی موجب تغییر قیمت در این بازار می شود.

مقدار میلگرد مصرفی در هر متر آپارتمان

میزان میلگرد مصرفی در هر متر آپارتمان بطور میانگین برابر با 50 الی 70 کیلوگرم است. که هزینه دستمزد آرماتور بندی از حاصظرب میزان میلگرد مصرفی در دستمزد هر کیلو آرماتور بندی بدست می آید.

مقدار تیرآهن مصرفی در هر متر آپارتمان

مقدار تیر آهن مصرفی در هر متر آپارتمان براساس ارزیابی دقیق کارشناس سازه تعیین و اعلام می گردد. که استفاده از تیرآهن های استاندارد موجب کاهش فشاربار سازه و متریال مورد استفاده می شود. میزان تیرآهن در هر متر مکعب بطور میانگین، برابر با 40 الی 70 کیلوگرم است.

مقدار پروفیل مصرفی در هر متر آپارتمان

میزان پروفیل مصرفی در آپارتمان با ساختار بتنی بطور میانگین برابر با 40 الی 50 کیلوگرم است. این متریال در بخش های مختلف ساختمان به شکل قوطی، نبشی، تیرآهن مورد استفاده قرار می گیرد.

راه‌های کاهش هزینه ساخت آپارتمان 1403

عمده ترین راهکارهای کاهش هزینه ساخت آپارتمان در سال 1403 شامل موارد زیر است.

خرید مستقیم

حذف واسطه‌ها و خرید از فروشندگان اصلی مصالح ساختمانی، منجر به کاهش هزینه‌ها و افزایش کیفیت ساخت می‌شود. کارشناسان فروش فولاد مهراد بهترین نوع مقاطع فولادی را براساس بودجه و نیاز پروژه پیشنهاد می نمایند.

ارزیابی دقیق قیمت

انتخاب بهترین نوع مصالح ساختمانی براساس نیازهای پروژه ساختمانی و ارزیابی دقیق کارشناسان سازه موجب کاهش هزینه ساخت و ساز بنا می شود.

خرید مصالح ساختمانی با کیفیت

خرید متریال ارزان و نامرغوب در دراز مدت موجب افزایش هزینه‌های بنا می شود.

پیشنهاد نویسنده: استعلام قیمت میلگرد کلاف





:: برچسب‌ها: هزینه ساخت آپارتمان , هزینه هر متر آپارتمان در سال 1403 , مصالح ساختمانی آپارتمان ,
:: بازدید از این مطلب : 29
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 30 فروردين 1403 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: